vrijdag 17 augustus 2007

Die Lantscroene in de Stentor


Huis Die Lantscroene nu kunstgalerie
door Marion de Graaff


DEVENTER - In het historische pand aan het Bergschild 7 is sinds 1 juli de kunstgalerie van Krisztián Horváth gevestigd.

Die Lantscroene is één van de oudste panden van Deventer.

Op de begane grond is een koffie- en theeschenkerij annex expositieruimte ingericht. Er is ook een bibliotheekje met informatie over kunst. Horváth legt uit: ,,Iedereen kan hier binnenlopen. Het is de bedoeling dat het een huiskamer voor kunstliefhebbers wordt. Mensen kunnen hier tijdens een stadswandeling ook even pauzeren. Bij de koffie en de thee serveer ik zelfgemaakte Hongaarse patisserie.''

Krisztián Horváth is van oorsprong Hongaar. Hij kwam in 1999 naar Nederland om te studeren. Hij volgde de AKI in Enschede en ging daarna verder aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU). Hij schildert, restaureert, is bevoegd docent en geeft les aan particulieren. ,,Op de eerste etage geef ik workshops en schilderlessen. Ik wil nog wat meer les gaan geven, mensen kunnen zich daar nog voor aanmelden.''

Op de zolder van het prachtige pand is zijn atelier. Alles wat hij schildert is geïnspireerd op de Noordzee. ,,Toen ik op de AKI zat, maakte ik een jaar lang alleen maar landschappen. Tót ik een keer met vakantie naar Domburg in Zeeland ging. Daar werd ik verliefd op de Noordzee. Die liefde is gebleven en sindsdien is de zee uitgangspunt voor al mijn kunst. Het kleurgebruik en het effect van een abstract werk zijn terug te voeren op de Noordzee.'' Naast pointillistische werken hangen er aan de muren ook driedimensionale kunstwerken van gekleurde latjes. ,,Ook daarin zie je de zee'', legt Horváth uit. ,,Het vooraanzicht van dit werk is bijvoorbeeld paars en blauw. Maar loop je erlangs, dan zie je ook de zijkanten en dan komen er andere kleuren bij, zoals oranje en groen. Dat zie ik als ik langs de zee loop; de schittering van de zon op het water levert een prachtig kleurenspektakel op. Het is steeds anders en dat boeit mij. Ik vertaal wat ik zie in verschillende kunsttechnieken.''

Hij schildert ook in opdracht. In de bibliotheek hangen een paar prachtige portretten, waaronder een zelfportret. ,,Deze werken zijn niet te koop. Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen portretten van mij of mijn vrienden of familieleden willen ophangen. Maar kunstwerken die in de koffiekamer en de galerie hangen zijn te wél te koop.''

Die Lantscroene is geopend van donderdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur, en op zondag van 11.00 tot 18.00 uur. Voor informatie: 06-17844217 of 0575-493 018

Bron: http://www.destentor.nl/deventer/article1631945.ece
http://www.kunst.opzijnbest.nl/

Geen opmerkingen:

Zeeziel

Zeeziel
Krisztián Horváth, Zeeziel / Sea-soul, 2002, pastel on panel, 30 x 40 cm.